جامعة کفر الشيخ، کلية التربية النوعيةمجلة التربية النوعية و التکنولوجيا بحوث علمية و تطبيقية2314-74586220181201Beethoven's philosophy of authorship and its impact on performanceفلسفة بيتهوفن في التأليف وتأثير ذلک على اسلوب الأداء1701959850910.21608/maat.2018.98509ARهبه محمدالخياطقسم التربية الموسيقية- کلية التربية النوعية- جامعة کفر الشيخJournal Article20180627equires access to the level of outstanding performance of the author, especially Beethoven's piano works to the attention of the player to many of the technical skills contained in the author as well as the philosophy followed by the author when writing. (8) of the German author Ludwig van Beethoven, known as the battek (the first movement), was characterized by many of these skills. Beethoven, in the play of his work, must study his philosophy in writing and analyze it. And the knowledge of what is characterized by this author of the art made it one of the most famous and most beautiful Beethoven genres of the piano, which each lover likes to include for the list of his compositions, as well as knowledge of the philosophy on which the author relied when writing and how it affects the method of performance.
The research includes: - Introduction - The problem of research: - The researchers did not deal with the Batnetic Sonata study and analysis, despite the fame among the players and the fact that they liked the performance of the researcher found the need to address the analysis and study to know the technical characteristics and philosophy on which the author relied when writing and reflect on the method Performance. Research Objectives: - The purpose of the research to identify the technical characteristics and the philosophy of Beethoven in writing it and its effect on the method of performance - the importance of research - research questions - research procedures - search terms - previous studies.
The theoretical aspect of the research also included an overview of the psychological and social aspect, which is a fundamental component of the artistic composition of Beethoven, a definition of the Romans in the Romantic era, and a description of the characteristics of the Romantic era.
The applied side included the analysis of the first movement of Sonata No. (8) (13) of Beethoven, known as the Batitech. To know what it contains characteristics and features of the distinctive technical and to determine the best way of performance and the reasons that made it one of the most important Beethoven's pianos.
The research concluded with the results and was as follows: - The author built the first movement on the form of the sonata, but added to the introduction at the beginning included the general nature of the tonnage. The first movement was based on two parallel melodies in the section of the show. The author was trying to highlight the state of love and then the state of conflict between men and women and when the player realized that philosophy helps him to draw the right imaginary frame or picture that helps him to perform the work beautifully and comprehensively. What some of the musicians and students miss when choosing one of Beethoven's works. As clearly demonstrated in the compositions of the work, Beethoven was influenced by the author (Clemente), especially in melody and rhythmic compositions with their use in his own character. Use the simple accompaniment and the melodic method. And used in the melody by shooting in different ladders. Then came the recommendations and references.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>يتطلب الوصول الى مستوى الاداء المتميزلأى مؤلفه وخاصة مؤلفات بيتهوفن لآلة البيانو الى انتباه العازف للکثير من المهارات الفنية التى تحتويها المؤلفة و کذلک الفلسفة التى اتبعها المؤلف عند کتابتها . و قد تميزت صوناتا رقم (8) مصنف (13) للمؤلف الألمانى لودفيج فان بيتهوفن و المعروفة باسم الباتيتيک ( الحرکة الأولى) بالکثير من هذه المهارات کما أن بيتهوفن عند عزف مؤلفته هذه لابد من دراسة فلسفته فى کتابتها و ذلک من خلال تحليلها . ومعرفة ما تتميز به هذة المؤلفه من فنيات جعلتها من أشهر و أجمل صوناتات بيتهوفن للبيانو التى يحب کل عازف أن يضمها لقائمة معزوفاته ، و کذلک معرفة الفلسفة التى استند اليها المؤلف عند کتابتها ومدى تأثير ذلک على أسلوب الأداء .
ويشمل البحث على : المقدمة - مشکلة البحث :– و تمثلت فى عدم تناول الباحثين لصوناتا الباتيتيک بالدراسة و التحليل رغم شهرتها بين العازفين وکونها محببة لديهم لأدائها فوجدت الباحثة ضرورة تناولها بالتحليل و الدراسة لمعرفة خصائصها الفنية والفلسفة التى استند اليها المؤلف عند کتابتها واعکاس ذلک على أسلوب أدائها . أهداف البحث :–هدف البحث للتعرف على الخصائص الفنية و فلسفة بيتهوفن فى کتابتها و تأثير ذلک على أسلوب الأداء - أهمية البحث – أسئلة البحث – اجراءات البحث – مصطلحات البحث – الدراسات السابقة.
کما اشتمل الجانب النظرى للبحث على نبذة للجانب النفسى والاجتماعى الذي يعتبر مکون أساسى لتکوين بيتهوفن الفنى، وتعريف بالصوناتا فى العصر الرومانتيکى، ونبذة عن خصائص العصر الرومانتيکى الفنية.
واشتمل الجانب التطبيقى على تحليل الحرکة الأولى من صوناتا رقم (8) مصنف (13) لبيتهوفن والمعروفه باسم الباتيتيک. لمعرفة ما تحتويه من خصائص وسمات فنية مميزه والوقوف على الطريقة المثلى لأسلوب أدائها والأسباب التى جعلتها من أهم صوناتات بيتهوفن للبيانو.
و اختتم البحث بالنتائج و کانت کالتالى :- بنى المؤلف الحرکة الأولى على قالب الصوناتا و لکنه أضاف اليها مقدمة فى البداية تضمنت الطابع العام للصوناتا . واعتمدت الحرکة الأولى على لحنين متقابلين فى قسم العرض وقد کان المؤلف يحاول ابراز حالة الحب ثم حالة الصراع بين الرجل والمرأة وعند إدراک العازف لتلک الفلسفة يساعده ذلک على رسم الإطار أو الصوره الخيالية الصحيحة التي تساعده على أداء العمل بشکل جميل ومفهوم وهذا ما يفتقده بعض العازفين والطلاب عند اختيارهم أحد أعمال بيتهوفن لأدائها. کما ظهر بوضوح فى ألحان العمل تأثر بيتهوفن بالمؤلف (کليمنتى) وخاصة فى التراکيب اللحنية والايقاعية مع استخدامها فى طابعه الخاص. استخدم المصاحبة البسيطة والأسلوب الميلودي. واستخدم التيمات اللحنية عن طريق التصوير فى سلالم مختلفة. ثم جاءت التوصيات والمراجع.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>https://maat.journals.ekb.eg/article_98509_fe5bb15ccb8a47d95c29a0d46db995c3.pdfجامعة کفر الشيخ، کلية التربية النوعيةمجلة التربية النوعية و التکنولوجيا بحوث علمية و تطبيقية2314-74586220180601Suggested visions to correct some Arabic musical terms and concepts Used in the academic reality, according to their historical Origins (Critical studyرؤى مقترحة لتصحيح بعض مصطلحات ومفاهيم الموسيقي العربية المستخدمة في الواقع الأکاديمي، في ضوء أصولها التاريخية (دراسة نقدية).1071269845810.21608/maat.2018.98458ARفاطمة أحمد ابراهيمغريبالموسيقي العربية (تاريخ ومخطوطات) – قسم التربية الموسيقية – کلية التربية النوعية بالمنصورة وفرعيها ميت غمر ومنية النصر – جامعة المنصورة.Journal Article20180626
Discusses the current problematic term in Arabic music, in terms of different significance in the current academic reality; it assets in the historical theory of the Arab music.
Then search the current to aims to shed light on the common of these terms, and try to provide insights proposed to correct what has been achieved from these terms, according to the assets of historical theory of Arabic music, as a science based on scientific mathematical accurate and physical foundations, and commensurate with the contemporary musical thought.
It includes research on the introduction, and then view the problem, objectives, and its importance, and Frodah, method, and appointed, and tools, and its limits; and terminology.
Then the theoretical framework: deals with the profile stages of the historical development of Arabic music, as well as,
Frame Analysis: The intake show a number of terms and concepts of music that are not consistent with the origins correct theory, explain and explain the reasons for the invalidity of these terms, in the light of historical theoretical origins of this science at the Arabs in the past, and to strengthen that display images of models of musical manuscripts, which is fraught with scientific evidence that prove the truth of what we say.
And then submit proposals for correction or amendment, in terms of concept or Mil significance, whichever is more appropriate and closer to the origin emanating from it, and commensurate with the contemporary musical thought.
Then concluded with research findings and recommendations, and the sources relied upon by the researcher to complete her research.
يناقش البحث الراهن إشکالية المصطلح في الموسيقي العربية، من حيث اختلاف دلالته في الواقع الأکاديمي الراهن؛ عنه في الأصول النظرية التاريخية للموسيقي العربية. <br />من ثم يهدف البحث الراهن إلي إلقاء الضوء علي الشائع من هذه المصطلحات، ومحاولة تقديم رؤى مقترحة لتصحيح ما تم التوصل إليه من هذه المصطلحات، في ضوء الأصول النظرية التاريخية للموسيقي العربية، کعلم مبني علي أسس علمية رياضية وفيزيائية دقيقة، وبما يتناسب مع الفکر الموسيقي المعاصر.<br /> يشمل البحث علي: المقدمة، ثم عرض المشکلة، وأهدافه، وأهميته، وفروضه، ومنهجه، وعينته، وأدواته، وحدوده؛ ومصطلحاته.<br /> ثم الإطار النظري: ويتناول نبذة عن مراحل التطور التاريخي للموسيقي العربية، کذلک الإطار التحليل: وقد تناول عرض عدد من المصطلحات والمفاهيم موسيقية التي لا تتفق مع أصولها النظرية الصحيحة، وشرح وتفسير أسباب عدم صحة هذه المصطلحات، في ضوء الأصول النظرية التاريخية لهذا العلم عند العرب قديمًا، وتدعيم ذلک بعرض صور لنماذج من المخطوطات الموسيقية التي تحمل بين طياتها البراهين العلمية التي تثبت صحة ما نقول.<br /> <br />ومن ثم تقديم مقترحات للتصحيح أو التعديل، من حيث المسمى أو المفهوم ودلالته، أيهما أنسب وأقرب للأصل المنبثق منه، وبما يتناسب مع الفکر الموسيقي المعاصر، ثم اختتم البحث بالنتائج والتوصيات، والمصادر التي اعتمدت عليها الباحثة لإتمام بحثها.<br /> الکلمات المفتاحية: مصطلح، مفهوم ، الواقع الأکاديمي .https://maat.journals.ekb.eg/article_98458_b845dcafd495cffd27fc46d642b96d8d.pdf