The effectiveness of a proposed educational program to raise the level of skill performance of the coats course for the fourth year students Department of Home Economics and Education

Authors

Clothing and Textiles, Faculty of Home Economics, Menoufia University

Abstract

E-learning is one of the most important aspects and features of learning in the modern era, which plays an important role in the progress of many peoples, as it affects positively and comprehensively in the formation of a new generation on the foundations of modern and modern science, and this progress is measured by its knowledge of the ways and means and theories of teaching and modern education.
Thus, the biggest challenge is how to develop students' skill level in coats to improve their performance by using the electronic program.
Accordingly, the goal became twofold. The first was to raise the students' skillfulness in coats from the operational point of view, with the student's ability to obtain and refer to the information at any time as a second goal.
Therefore, the two researchers explained and implemented the practical method of material coats according to the description of the material using an electronic educational program that contains (educational videos, still images, and theoretical explanation of the practical method), and the application of the program two groups of students, the first program was applied to them and the second was used with them the traditional method, The results showed that there were statistically significant differences between the use and application of the educational program of the subject and the improvement of students' performance skills in implementation. The results also showed that there are statistically significant differences between the use of the educational program of the course and the ability of the student to easily deal with the course due to his ability to obtain the information he needs, which led to the formation of a positive trend for learners towards the way of learning using the proposed educational program.

Highlights

Clothes and Textile- Home economics

Main Subjects


  1. أمانى مصطفى عابد حسین:"فاعلیة برنامج تعلیمی لتدریس النموذج الاساسی المسطح للبنطلون الحریمی باستخدام الحاسب الألى لتنمیة الملابس و النسیج رسالة ماجستیر  – غیر منشوره – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة, 2004م.
  2. إیمان عبد السلام عبد القادر ,رباب حسن محمد:"فاعلیة برنامج تعلیمى بإستخدام الوسائط المتعددة على جوانب التعلم فى التشکیل على المانیکان لطلاب قسم الملابس والنسیج کلیة الإقتصاد المنزلى جامعة حلوان"ــ عالم التربیة المجلد الثامن ــ العدد23, 2007م.
  3. إیهاب فاضل أبو موسی  :أمکانیة تفعیل الوسائط المتعددة کوسیلة اتصال الکترونیة  للمساهمة فی تحسین مستوى أداء الدروس العملیة للرسم الیدوی فی مادة تصمیم الأزیاء مسطح وعلى المانیکان- مجلة بحوث الاقتصاد المنزلی – المجلد 21 – العدد 2 – ابریل – المنوفیة, 2012م.
  4. إیناس السید الدریدى:"برنامج حاسوبى لتنمیة مهارات رسم الباترونات لدى طالبات شعبة الملابس والنسیج "مجلة الإقتصاد المنزلى ــ جامعة المنوفیة, 2010م.
  5. إیناس السید الدریدى:" تصمیم مقرر إلکترونى فى أسس تصمیم الملابس ومدى فاعلیتة فى التعلیم عن بعد "ــ مجلة الفنون والعلوم التطبیقیة ــ المجلد الرابع ــ العدد الثانى إبریل ــ کلیة الفنون التطبیقیة جامعة دمیاط, 2017م.
  6. حنان حسنى یشار: "دراسة إمکانیة تدریس برنامج إنتاج الملابس بإستخدام الکمبیوتر بأسلوب التعلم الذاتى لرفع المستوى المهارى لدراسى مقرر الملابس الخارجیة بکلیات التربیة النوعیة" ، رسالة دکتوراة غیر منشورة ـ کلیة الإقتصاد المنزلى جامعة المنوفیة , 2001م.
  7. شیماء مصطفى عبد العزیز: "فاعلیة برنامج تعلیمى لرفع مستوى الأداء المهارى فى تطبیقات مادة الماکینات لدى طلاب الفرقة الثانیة بکلیة الإقتصاد المنزلى" ، مجلة الإقتصاد المنزلى ، کلیة الإقتصاد المنزلى، جامعة المنوفیة , 2015م.
  8. شیماء مصطفى عبد العزیز ، صافیناز محمد النبوى : " شبکات التواصل الإجتماعى کوسیلة لعرض برنامج تعلیمى لتنفیذ المفروشات المنزلیة لرفع کفاءة ربة المنزل کوسیلة للتشغیل الذاتى ــ المؤتمر العلمى الدولى الخامس ــ کلیة التربیة النوعیة ــ جامعة طنطا, 2018م.
  9. عبد العزیز أحمد جودة . أحمد حسنى نجم الدین, محمد أحمد عمرو : "تطور ملابس الرجال بأوروبا خلال القرن العشرین ", عالم الکتب , القاهرة , 2006م .
  10. عبد اللطیف الجزار: "مقدمة فى تکنولوجیا التعلیم النظریة"ــ کلیة البنات ــ جامعة عین شمس, 1999م.

10. فؤاد أبو حطب ــ أمال صادق:"علم النفس التربوى" مکتبة الأنجلو ــ الطبعه الخامسه , 2000م.

 11. مجمع اللغة العربیة : معجم الوجیز ،2003م.

  1. معروف أحمد معروف وآخرون:"فاعلیة إستخدام تکنولوجیا المحاکاه لتنمیة الکفایات المهنیة لمتخصصى الملابس الباحثین"ــ مجلة الفنون والعلوم التطبیقیة ــ کلیة الفنون التطبیقیة ــ جامعة دمیاط ــ المجلد الثالث ــ العدد الأول ــ ینایر, 2016م.
  2. منیر البعلبکى, قاموس المورد, دار العلم للملایین , لبنان , 199.
  3. مها بنت طالب بن سالم الزهرانی  :" فعالیة برنامج مقترح لتنمیة مهارات اعداد وتنفیذ الاکمام لطالبات التخصص بکلیة التربیة للاقتصاد المنزلی والتربیة الفنیة بجدة" –مجلد 21 العدد الثالث مجلة الاقتصاد المنزلی , 2011م.
  4. -هند محمد عبد الغفار شاهین :"تصمیم برنامج کمبیوتر لتعلم مهارات تنفیذ الملابس المنزلیة بما یحقق متطلبات جودة التعلیم" – رسالة دکتوراه – غیر منشوره – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة, 2014م.
  5. وسام مصطفی عبد الموجود محمد:" فاعلیة برنامج مقترح باستخدام الکمبیوتر لاکتساب مهارات التطریز باستخدام النسیج المضاف"ــ رسالة ماجستیر – غیر منشوره – کلیة الاقتصاد المنزلی – جامعة المنوفیة , 2007م.

 

المراجع الأجنبیة:

16-Galbreath,1997, Insight Into Teaching Appavel Design,Conndiam Home Economics Journal,43(3),96-98,1993.

17-Katherine B: " Evaluation of web-based instruction in interior design education : apilot study " michgan university-MA-USA California 2000.  

18-Sangeeta k&L. monohar, S.shikhar : '' E- learning as a researsh  An Area : An Analytical Approach '' International Journal of Advanced computer since and Application , vol.2,No.9,2011.